archiv

Tomáš Janypka vo Sphére 6.
Tomáš Janypka vo Sphére 6.
celoročný rezidenčný projekt – performance dobrovoľným vstupným nás môžete podporiť na tootoot.fm, ďakujeme! Vysielanie atmosferických správ z Novej synagógy "Ak by mohli prísť do synagógy ľudia už v apríli, asi by som sa zameral na ten výbuch jari okolo nás... Predpokladám ale, že ešte budem v priestore sám a mám skôr chuť sa zaoberať atmosférami - premenlivými a prchavými vnemami - či už v ľudskej situácii alebo v pozorovaní prírodných pohybov. Aký bude dnes deň? Pred-cítenie toho, čo môže prísť. Weather forecast and situation forecast. Rád by som sa ponoril.”Tanečník, performer a choreograf Tomáš Janypka aj v apríli vstupuje do dialógu so Sphérou. Východiskom je pre Tomáša telo – telesnosť a limitácie, ktoré každé jedno má. Skrz tento kanál hľadá odpovede na otázky domova, váhy vecí na fyzickej aj duchovnej úrovni a ďalej na otázky nášho telesného vzťahu k nim. Podoby a vyústenia autorovho tvorivého procesu v synagóge sa ukazujú za chodu a na ceste.Súčasťou výskumu je aj textový záznam, ktorý vzniká v spolupráci s výtvarnou a tanečnou teoretičkou Michaelou Paštekovou – písanie sa tak stáva dôležitou súčasťou procesu. Fotograficky Tomáša dokumentuje v priebehu celého roka Marek Jančúch. Tvorbou jeho kostýmu sa do tímu pridala Andrea Pojezdálová.Tomáš Janypka v prvom polroku 2021 pracuje v rámci Sphéry na projekte s názvom Greyscape of solitude comes to the Sphere. Tento projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
#Rezidencia
Vstupenky
Tomáš Janypka vo Sphére 5.
Tomáš Janypka vo Sphére 5.
celoročný rezidenčný projekt - performanceVýchodiskom piateho tvorivého vstupu Tomáša Janypku je opät telo tanečníka v dialógu s priestorom Sphéry. Tentokrát bude reflektovať otvárajúcu výstavu Mary Duras a Vlada Havrillu. Intervenovať s ňou bude štúdiou pomalosti - tá sa bude ukazovať v živosti sochy, statickosti tela, meditácii v pohybe a prostredníctvom korytnačky.Tomáš sa v rámci svojho celoročného skúmania vo Sphére zaoberá telesnosťou a limitmi, ktoré každé jedno telo má. Skrz tento kanál hľadá odpovede na otázky domova, váhy vecí na fyzickej aj duchovnej úrovni a ďalej na otázky nášho telesného vzťahu k nim. Pokračuje tak aj v marci vo výskume, ktorého podoby a vyústenia sa ukazujú za chodu a na ceste.Prekračujúcou líniou tohto projektu je jeho roztiahnutie sa medzi oblasti tanečného umenia, performance art, vizuálneho umenia a architektúry. Súčasťou výskumu je aj textový záznam, ktorý vzniká v spolupráci s výtvarnou a tanečnou teoretičkou Michaelou Paštekovou – písanie sa tak stáva dôležitou súčasťou procesu. Fotograficky Tomáša dokumentuje v priebehu celého roka Marek Jančúch. Tvorbou jeho kostýmu sa vo februári do tímu pridala Andrea Pojezdálová.Tomáš Janypka v prvom polroku 2021 pracuje v rámci Sphéry na projekte s názvom Greyscape of solitude comes to the Sphere. Tento projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
#Rezidencia
Vstupenky
Čierne na bielom s Jánom Markošom: O farebnom svete šachu a päťdesiatich odtieňoch kritického myslenia
Čierne na bielom s Jánom Markošom: O farebnom svete šachu a päťdesiatich odtieňoch kritického myslenia
Online diskusia na www.facebook.com/novasynagoga. Ak sa chcete pripojiť aktívne, prihláste sa Zoom meeting ID 92521181230.Čierne na bielom je diskusný a prezentačný večer, v ktorom umelkyňa Pavlína Fichta Čierna predstavuje zaujímavých hostí z oblasti vedy, výskumu a umenia v spojení so širšími sociálnymi a spoločenskými otázkami. V marcovom pokračovaní uvedie spisovateľa, šachového veľmajstra a lektora Jána Markoša.Dozviete sa, čo si tvorcovia v Dámskom gambite vymysleli, a v čom naopak seriál verne opisuje svet profesionálneho šachu. Tiež sa ponoríme do tajov kritického myslenia: budeme spoločne hľadať, ako sa brániť proti klamstvu, polopravdám či manipulácii. A napokon sa pokúsime zorientovať vo výbušnom prostredí hodnotových sporov. Ako sa rozprávať o interrupciách či eutanázii, aby nám takáto diskusia nevybuchla v rukách ako dynamit?Ján Markoš (35) vyštudoval filozofiu a evanjelickú teológiu na Karlovej univerzite v Prahe. Je najsilnejším šachistom na Slovensku, bývalým juniorským majstrom Európy.  Jeho šachová kniha „Pod hladinou“ získala cenu Anglickej šachovej federácie „Kniha roka 2018“. V súčasnosti trénuje mladých šachistov z poltucta krajín. Venuje sa tiež písaniu. Pre vydavateľstvo Denníka N napísal manuál kritického myslenia „Sila rozumu v bláznivej dobe“(2019), ktorého sa za rok a pol predalo takmer 10-tisíc kusov, a knihu o ťažkých etických rozhodnutiach „Medzi dobrom a zlom“(2020). Spoluzaložil a štyri roky viedol Sokratov inštitút, doplnkové vzdelávanie pre nadaných vysokoškolákov, ktoré sídli na zaježovských lazoch. V súčasnosti sa v Akadémii kritického myslenia venuje vzdelávaniu firiem a organizácií v oblasti kritického myslenia a rozhodovania. V budúcnosti by Ján, podľa vlastných slov, rád napísal knihu rozprávok, mal vlastnú keramickú dielňu a konečne vysadil na záhrade ovocné stromy.
#Diskusia
Vstupenky
Performatívna prechádzka s Tomášom Janypkom vo Sphére / online performance
Performatívna prechádzka s Tomášom Janypkom vo Sphére / online performance
Performance Tomáša Janypku streamujeme online na www.facebook.com/novasynagoga.Tanečník, performer a choreograf Tomáš Janypka aj vo februári vstupuje do dialógu so Sphérou. Jeho štvrtá návšteva bude určená dokončenou podobou jej drevenej konštrukcie. Vyústením jeho pobytu bude online performance, ktorého forma a obsah vyplynú z Tomášovej konkrétnej skúsenosti v zmenenom priestore synagógy.Východiskom skúmania vo Sphére je pre Tomáša telo – telesnosť a limitácie, ktoré každé jedno má. Skrz tento kanál hľadá odpovede na otázky domova, váhy vecí na fyzickej aj duchovnej úrovni a ďalej na otázky nášho telesného vzťahu k nim. Pokračuje tak vo výskume, ktorého podoby a vyústenia sa ukazujú za chodu a na ceste.Prekračujúcou líniou tohto skúmania je jeho roztiahnutie sa medzi oblasti tanečného umenia, performance art, vizuálneho umenia a architektúry. Súčasťou výskumu je aj textový záznam, ktorý vzniká v spolupráci s výtvarnou a tanečnou teoretičkou Michaelou Paštekovou – písanie sa tak stáva dôležitou súčasťou procesu. Fotograficky Tomáša dokumentuje v priebehu celého roka Marek Jančúch.Tomáš Janypka o tom, ako duchovne a farebne byť v priestore Synagógy:“...podstatná sa mi javí aj čiapka,žltá sa mi zdá byť správna,hlavne na tomto obrázkuje to určité predĺženie a spojenie s duchovnom, naznačený smer, je v tom jasnosť a zreteľnosťa priestor na uši dobre počúvatťa je v tom niečo detské, niečo o snívaní a imaginácií o čistote a začiatku”Tomáš Janypka v prvom polroku 2021 pracuje v rámci Sphéry na projekte s názvom Greyscape of solitude comes to the Sphere. Tento projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.Podporiť nás môžete dobrovoľným vstupným. Ďakujeme!
#Prezentácia #Online stream #Rezidencia
Vstupenky
Dokončovanie Sphéry (1. - 28. 2. 2021)
Dokončovanie Sphéry (1. - 28. 2. 2021)
work in progress objektu Juraja Gábora, 1. - 28. 2. 2021online diskusia a stretnutie s autorom v nedeľu 28. 2. 2021, 19.00 na facebook.com/novasynagoga.Prichádza čas, aby sa nám po mesiacoch pandémie do životov zase vrátili veľké umelecké zážitky. Veríme, že vám chýbajú tiež. Pozývame vás do nového spoločného dobrodružstva. Pred 5-timi rokmi sa nám niečo takéto podarilo so Zrakovou pyramídou v Súľove. Tá už neexistuje, ale v Novej synagóge od decembra 2020 vzniká Sphéra. Aktuálne asi najväčšie umelecké dielo na Slovensku a výnimočná udalosť nielen pre svoju veľkosť. Po rokoch príprav sa Juraj Gábor podujal vytvoriť nový monumentálny 17-metrový drevený objekt a výtvarne tak dopovedať príbeh architektúry Novej synagógy. Fascinovalo ho, že architekt Synagógy Peter Behrens do nej pred takmer storočím vpísal tvar levitujúcej gule. Po 4 rokoch počítania, kreslenia a plánovania sa odhodlal túto pomyselnú Sphéru zhmotniť – dokončiť guľu od kupoly až po podlahu. Na “chýbajúcej” obrovskej polguli Sphéry robíme od decembra s partiou šikovných tesárov, po mesiaci a pol roboty už vztýčili 48 desaťmetrových nosníkov poskladaných z 500 kusov ručnej vyrezaných dosiek do oblúka. Sme za polovicou prác a prichádza Dokončenie Sphéry. Spracovali sme 50 kubíkov dreva (5 veľkých nákladných áut) z píly v Dlhom Poli, použili sme už vyše 20-tisíc skrutiek darovaných od Staviame z dreva. Ďakujeme Fondu na podporu umenia za grant, ale stále chýba 20-tisíc eur, aby sme Sphéru dokončili a skutočne ožila, pretože sme spustili zbierku na Startlabe a uchádzame sa tiež o vaše 2% z daní.Do konca februára vďaka vám objekt dokončíme a sprístupnime ho na celý rok 2021, hneď ako pandémia dovolí. Sphéra bude nielen neprehliadnuteľným umeleckým dielom, ale aj celoročnou scénou pre všetky výstavy, zvukové projekty, koncerty, festivaly, divadelné, pohybové a tanečné predstavenia na 2021. O tom, prečo ju stavia ale aj o tom, čo všetko sa do Sphéry zmestí, porozpráva Juraj Gábor na záver jej stavby osobne na záver posledného mesiaca stavby - v online streame. Celý proces stavby mal byť otvorený verejnosti, sledovať Dokončovanie Sphéry bohužiaľ môžete len dištančne na fotografiách na Flickr.com/Novasynagoga alebo na našom Facebooku či Instagrame.  Juraj Gábor je autorom viacerých úspešných inštalácií z dreva v galériách aj v krajine – okrem Zrakovej pyramídy v Súľove (2015 – 2020) napríklad dielo Vertikálna gradácia v Pražskej Meet Factory (2016), Prechod/Transfer v Banskej Štiavnici (2019). Bol finalistom Ceny Oskára Čepana (2016) a laureátom Ceny Nadácie Tatra banky pre mladých umelcov (2017).http://www.novasynagoga.sk/spherahttp://www.novasynagoga.sk/dokoncenie-sphery
#Výstava
Vstupenky
Ozvuk Sphéry: Lucie Páchová (6. 2. - 27. 2. 2021)
Ozvuk Sphéry: Lucie Páchová (6. 2. - 27. 2. 2021)
Lucia je vokálna improvizátorka, skladateľka, performerka a zvuková umelkyňa. Svoje experimentálne hlasové techniky prehlbuje počas opakovaných pracovných pobytov v Tanzánii, Keni, Ugande či Indii. Jej umelecká prax je postavená na spolužití v komunite, načúvaní a vzájomnom učení. Vo svojich improvizáciách vytvára nový univerzálny jazyk, v ktorom však môžeme rozoznať jednotlivé geografické a kultúrne špecifiká. Hudba a hlas sa tak stávajú zrozumiteľným jazykom, pomocou ktorého tlmočí svoje nadobudnuté skúsenosti zo života za hranicami západnej kultúry. Vydavateľstvo Mappa editions ju pozvalo ako prvú rezidentku, ktorá zabýva a následne preskúma zvukové prostredie Sphéry.Sphéra je ďalšou zastávkou na Luciinej zvukovej ceste. Otázky ostávajú rovnaké. Ako nadviazať kontakt so Sphérou? Ako sa stať jej súčasťou a pritom ju čo najmenej kolonizovať? Ako reagovať na jej ozvuk a ako do nej vtesnať čo najviac hlasov?Lucie Páchová (1988) vo svojich multimediálnych projektoch kombinuje hlasové taktiky, performance, kompozičnú tvorbu, tanec a terénne nahrávky. Multimediálnu kompozíciu študovala na JAMU v Brne a indickú hudbu na Codarts Academy v Rotterdame. Svoje cesty po indickom subkontinente zachytila na albume ToTribes. Ide o interpretáciu tancov a piesní v pôvodných jazykoch, na ktoré nadväzujú terénne nahrávky z indického štátu Urísa. Medzi jej najnovšie projekty patrí trio Love_Me, v ktorom hrá spolu s Ivanom Palackým a Michaelou Antalovou. S Antalovou každoročne organizuje medzinárodný letný tábor Zlethno, v ktorom spoločne stierajú hranice medzi folklórnou a improvizovanou hudbu.http://luciepachova.czhttps://www.radiocustica.cz/lucie-pachova-voissage-8413613https://talaqpototribe.bandcamp.com/album/totribesPodujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
#Music #Rezidencia
Info
Pripravovanie Sphéry / horizontálna gradácia a šťastné sviatky
Pripravovanie Sphéry / horizontálna gradácia a šťastné sviatky
work in progress - inštalácia výstavy8. 12. 2020 - 3. 1. 2021, utorok - nedeľa 13.00 - 19.00stretnutie a diskusia s autorom Jurajom Gáborom v sobotu 19. 12. 2020, 17.00Juraj Gábor už na pripravovaní Sphéry robí niekoľko rokov. Začiatok fyzického rastu diela v Synagóge je spojený so zbieraním energie a materiálu. Celý proces vzniku Sphéry bude otvorený verejnosti a galéria bude počas inštálacie otvorená. V decembri namiesto vianočných trhov do centra Synagógy privezieme prvých 12 kubíkov dreva z Jurajovho štyri roky starého diela Vertikálna gradácia, monumentáneho schodiska vytvoreného pre galériu Kostka v pražskej Meet Factory. Vertikálnu gradáciu o postupnom stúpaní a klesaní, raste i úpadku, presúvame pod kupolu, aby rozšírila naše možnosti putovania do inej Sphéry. Od hmoty, jej váhy a špecifickej povahy materiálu sa postupne prostredníctvom celoročného programu chceme dostať opäť k jej nehmotnému a abstraktnému rozmeru. Horizontálnu Vertikálnu gradáciu doplnia kresby slávnej umelkyne Agnes Martin, ktorú ani Juraj Gábor pred pred rokom ešte nepoznal: "Najprv som si jej dielo uvedomil na pohľadnici, ktorú do našej domácnosti dostala moja snúbenica. Bola na nej s krásnym prianím šťastia do roku 2020 reprodukcia obrazu Happy Holiday pripomínajúca výrez červeno-bielych pásov na stene v Synagóge. Potom som dostal vo februári poštou katalóg s reprodukciami jej kresieb od poetky Mily Haugovej so slovami, že ten katalóg patrí ku mne. Poslala mi ho po tom, ako som jej v lete 2019 daroval knihu mojich kresieb. Rozhodol som sa kresby z knihy Agnes Martin vystaviť a ukázať akési paralelné línie."Prajeme vám šťastné sviatky, vydýchnutie a hlboké nadýchnutie v novom ťažko popísateľnom priestore Sphéry, ktorú pre vás pripravujeme v roku 2021. vstupné 3,00€ / študenti a seniori dobrovoľné, v hotovosti na mieste alebo online na tootoot.fm
#Výstava
Vstupenky
Cena Oskára Čepana 2020
Cena Oskára Čepana 2020
výstava finalistiek a finalistov30. 9. – 6. 12. 2020, utorok – nedeľa 13.00 – 19.00vstupné 3,00€ / študenti a seniori dobrovoľné, online na tootoot.fm alebo v hotovosti na miesteNová synagóga je miestom aktuálneho ročníka súťaže pre slovenských umelcov do 40 rokov, ktorá vznikla v roku 1996 a oslavuje tak 25. výročie. Finalistami Čepana 2020 a zároveň vystavujúcimi umelcami sú Ludmila Hrachovinová, Daniela Krajčová, Kristián Németh a Jozef Pilát. Ich finálovú výstavu pripravili v spolupráci s kurátormi Luciou Gavulovou a Viktorom Čechom, architektonické riešenie je v supervízii Petra Lišku. Počas dvojmesačného trvania výstavy budú mať návštevníci možnosť diváckeho hlasovania za svojho osobného favorita. Kľúčovou udalosťou bude vyhlásenie laureátky/laureáta za účasti členov medzinárodnej poroty aj minuloročného víťaza Erika Sikoru, ktoré sa uskutoční v piatok 13. novembra.Na štyroch finalistoch sa zhodla medzinárodná porota Čepana, ktorá posudzovala portfóliá 36 umelcov a umelkýň. „Väčšina z prihlásených umelcov artikuluje svojou tvorbou bystrú kritiku spoločnosti a jej inštitúcií. Kalibrovaním silného umeleckého prejavu a jazyka prepožičiavajú hlas spoločným obavám ohľadne aktuálnych tém dneška. Niektorí cez intervencie do dystópií prítomnosti naznačujú alternatívne budúcnosti. Iní hľadajú utópie budúcnosti a projektujú ich na plátno každodenného života v lokálnom kontexte. Spytujú javy vecí, a usilujú sa prísť na to, čím by sa niekedy mohli stať. Prihlásených umelcov znepokojuje nielen to, čo je odvnímateľné, ale aj ako je to odvnímateľné, a ako sa to, čo je reprezentované, zhmotňuje/stelesňuje. Vo svetle týchto skutočností sa do popredia dostáva napríklad aj maľba v spojení s performance, v súlade s už osvojeným vedomím, že umenie nie je tvorené iba pre zrakový vnem, ale využíva telo, aby bolo prítomnejšie a uviedlo do pohotovosti všetky zmysly,“ uviedla vo svojom vyhlásení porota, ktorú tento rok tvoria Vjera Borozan (CZ) – historička umenia, kurátorka a pedagogička na Katedre teórie a dejín umenia pražskej AVU, Bartholomew Ryan (USA) – nezávislý kurátor a teoretik umenia, absolvent Center for Curatorial Studies / Bard College, Jaro Varga (SK) – umelec s medzinárodným presahom a kurátor súčasného vizuálneho umenia, Kathrin Bentele (CH) – kurátorka a publicistka, v minulosti aktívna v Artists Space New York, Kunsthaus Glarus a aktuálne KW Berlín a Jan Verwoert (NL) – kritik a publicista v oblasti súčasného vizuálneho umenia a kultúrnej teórie, profesor na Oslo National Academy of the Arts a Piet Zwart Institute v Rotterdame.(minuloročný laureát Erik Sikora)Súťaž Cena Oskára Čepana vznikla v roku 1996 a je určená vizuálnym umelcom do veku 40 rokov. Účasť v súťaži nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom. Projekt realizuje od roku 2001 Nadácia – Centrum súčasného umenia, od roku 2016 v spolupráci s Residency Unlimited, Trust for Mutual Understanding a s finančnou podporou Fondu na podporu umenia. Od roku 2018 je spoluorganizátorom ceny platforma na podporu súčasného umenia collective. Cena je súčasťou medzinárodnej siete ocenení YVAA – Young Visual Artists Awards, organizovaných v krajinách stredovýchodnej Európy.Laureáta/laureátku 25. ročníka čaká dvojmesačný rezidenčný pobyt v New Yorku, v spolupráci s Trust for Mutual Understanding a Residency Unlimited, finančná odmena, samostatná výstava a podpora Nadácie – Centrum súčasného umenia pri zaistení ďalších výstav, projektov a prezentácií na Slovensku i v zahraničí.Oskár Čepan (1925-1992) bol literárnym vedcom, výtvarným teoretikom a kritikom, umelcom, archeológom a paleontológom.www.facebook.com/cenaoskaracepana/www.oskarcepan.skLudmila Hrachovinová (1984, Bratislava)V roku 2008 získala magisterský titul na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (Katedra maliarstva, 4. ateliér prof. Ivana Csudaia) a v roku 2017 na Royal Institute of Art v Stockholme. V rokoch 2019 a 2020 študovala na Städelschule, Staatliche Hochschule für Bildende Künste v nemeckom Frankfurte. Samostatne svoju tvorbu prezentovala na výstavách v Maďarsku, Viedni, vo Švédsku, Nórsku, Českej republike a na Slovensku (2020 – Silent Immediacy, Knoll Gallery, Budapešť; 2019 – Limits of Navigation, Galéria mladých, Nitrianska galéria), v rámci skupinových prezentácií vystavovala v Nemecku, Belgicku, Česku, Švédsku, Dánsku, Grécku, Fínsku, Taliansku a na Islande (2020 – Rundgang 2020, Städelschule, Frankfurt nad Mohanom; 2019 – Fast Kotzen, Pilotenkueche AIR, Lipsko ai.). Aktuálne je súčasťou tímu HotDock Project Space v Bratislave.Porota: „Maliarska prax Ludmily Hrachovinovej prehovára k súčasnému diskurzu, rozvíjanému okolo ‚zániku rozpúšťania‘ a zároveň ‚rozširovania‘ média maľby vo vzťahu k jej fyzickým okolnostiam a telám ľudí, ktorí s ňou trávia čas. Tieto experimenty a skúšanie vzbudili zvedavosť poroty do tej miery, že by ich chcela zažiť na mieste výstavy finalistov. Spôsobom spolu-fungovania maliarskeho povrchu a performujúcich tiel v priestore vyzdvihuje Hrachovinová to, čo môže (z)bežnému pohľadu uniknúť, a síce, že maľba, podobne ako tanec, je k času sa vzťahujúca skúsenosť a čas je hodnotnou integrálnou súčasťou vnímania fyzického maliarskeho diela.“Daniela Krajčová (1983, Žilina)Absolvovala Vysokú školu výtvarných umení, na Katedre Intermédií a multimédií pod vedením Doc. Anny Daučíkovej a Vysokú školu múzických umení v odbore animácia. Doktorandský titul získala na VŠVU s prácou na tému Spomienky na židovskú komunitu formou ručnej animácie. Zúčastnila sa rezidenčných pobytov v Rumunsku, Slovinsku, Rakúsku, Francúzsku, Anglicku a v Mexiku, jej dielo bolo súčasťou mnohých skupinových aj samostatných výstav na Slovensku i v zahraničí (2020 – Behind the railings, Liptovská galéria P.M.Bohúňa, Liptovský Mikuláš; 2019 – Maps of friendships, Altán Klamovka, Praha; Place of nearness, space of separation, Kabinet T, Zlín; Dancing on the ruins, Nová cvernovka, Bratislava; Flora pondtemporary, St. Polten, Austria).Porota: „Nenápadne ambiciózne projekty Daniely Krajčovej zapájajú ľudí za účelom vytvorenia experimentálnych dokumentov, ktoré pracujú s médiami ako kresba a maľba, spolu s animáciou a inštaláciou. Komunity sa stávajú aktívnymi spoluúčastníkmi v procese tvorby a kontextualizácie diela. Slovenské sestričky pracujúce v Rakúsku, imigranti, ľudia poznačení spomienkami na strádanie v koncentračných táboroch – každý z nich rozpráva svoj vlastný príbeh. S nenútenými, no bohatými výrazovými prostriedkami, spontánnym okom a živými líniami, vypovedajúcimi o silných biografických naratívoch, Krajčovej zladená maliarska forma a spoločenská angažovanosť sa stali jediným a neoddeliteľným celkom, činiac prístupnosť politickou hodnotou a začleňujúc svedectvo ako hodnotu komunálnu.“Kristián Németh (1983, Dunajská Streda)Autor je študentom doktorandského štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v Ateliéri vvv (vizuálne. verbálne. verejné) u Martina Piačeka. Magisterský titul získal v Ateliéri IN Prof. Ilony Németh. Z jeho posledných samostatných prezentácií rezonuje výstava v At Home Gallery v Šamoríne Monument of Possible Fall, ale aj No Balance v Schemnitz Gallery v Banskej Štiavnici, alebo Vatican Archives v Novej Cvernovke v Bratislave (2019). V rámci skupinových výstav predstavil svoje dielo v minulom roku napríklad na Queer Arts Festival v Thessaloniki (Lab’Attoir; kurátor: Thomas Diafas, Marie Tomanová), alebo na výstave Reflect What You Are (České centrum New York, USA; kurátori: Thomas Beachdel, Marie Tomanová). Porota: „Kristián Németh prináša intenzívne meditácie o vžitej povahe katolicizmu v rámci súčasnej slovenskej spoločnosti. Výpoveď umelca operuje naprieč médiami a nachádza vyjadrenie v nazeraní cez inštaláciu. Jeho ikonografický záber siaha od náboženstva k životnému štýlu; vnímavo zaznamenáva diapazón polôh na škále „obeť-svätec“. S mimoriadne zušľachťujúcim prístupom k materiálu a hustotou alegorických odkazov prepožičiava život erotickému telu, ktoré by cirkev zahalila, vymazala, alebo poprela. Jeho dielo do seba včleňuje architektúru a „tvár miesta“ ako prídavné stavebné kamene, podporujúce výpoveď jeho zmyslových (až zmyselných) bádaní.“Jozef Pilát (1992, Poprad)Autor je aktuálne doktorandom na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v Ateliéri vvv (vizuálne. verbálne. verejné) pod vedením Martina Piačeka. Magisterský titul získal na Akadémii výtvarných umení vo Varšave (2013-2018), na oddelení maľby u profesora Wojciecha Zubala, so špecializáciou na umenie vo verejnom priestore. V rokoch 2015 až 2016 študoval na Univerzite umení v Berlíne , v maliarskom ateliéri Prof. Valerie Favré. Vystavoval prevažne v Poľsku, ale aj vo Fínsku, v Česku a na Slovensku (2019 – I Will Be There Even If It Kills Me; kurátor: Kaja Werbanowska, Promocyjna Gallery, Varšava; Let’s Make Paradise Together; kurátor: Kateryna Filyuk, IZONE, Kyjev; Anty Gold Rush, Obrońców Stalingradu 17, Szczecin či Entrotopia 1.0., kurátor: Ville Laksonen, Rantakasarmi Gallery, Helsinki).POROTA: „Jozef Pilát si získal pozornosť poroty konzistentnosťou svojho umeleckého jazyka a schopnosťou uchopiť a kondenzovať lokálne naratívy, čerpajúc zo svojho rodného prostredia Šunavy, do precíznych skulpturálnych gest. Jeho dielo reprezentuje istý druh ‚kolízie‘ utópie s distópiou, miesta s ne-miestom, zmyslu s nezmyslom, a to všetko v sprievode subtílnej irónie, reflektujúcej a prekrúcajúcej zaužívané kultúrne vzorce.“
#Výstava
Vstupenky
Dana Tomečková: Dočasná hmota
Dana Tomečková: Dočasná hmota
prezentácia umeleckej rezidencie a olovrantsobota 26. 9. 2020, 15.00 v Sngg studiovstupné 3,00 € / študenti, seniori a spol dobrovoľné, online na tootoot.fm alebo v hotovosti na miesteNa stretnutí priblíži svoju tvorbu naša aktuálna (opätovná) rezidentka Dana Tomečková. Vo svojej práci sa opakovane vracia k téme dočasnosti – cez krehkosť, premenlivosť a nestabilnosť. Všíma si ju cez objekty a ich materialitu, ale aj samotný priestor a jeho povahu. Hosťom bude jej priateľ a kozmológ Ata Karakçi, s ktorým počas jedného roka v Osle zdieľali kuchyňu na internáte a záujem o vesmír.Dana Tomečková (1986, Bratislava) študovala šperk na VŠVU v Bratislave, pracuje s objektom a inštaláciou. Zaujímajú ju efemérne fenomény, ktoré sa dajú ťažko zachytiť, ale ľahko pocítiť. Plnosť, prázdno, napätie, nestálosť. Všíma si priestor a jeho vzťah s telom, vrátane tela ako vlastného priestoru. Krehkosť, pnutie. Zaoberá sa nestabilným charakterom reality, jej nepolapiteľnosťou. Reaguje na ňu vytrvalosťou a pomalosťou. Používa materiály, nad ktorými nemožno mať úplnú kontrolu. Rada prepája malé deje a veľké udalosti, každodennosť a vesmír."Počas rezidencie v Sngg studio si budem všímať čas prostredníctvom materiálu - jeho plynutie, ohraničenie, koniec a koniec konca. Miznú veci okolo nás alebo sa vždy "len" menia? Ostáva tu všetko? Hmota je energia formovaná nehmotnými zákonitosťami. Tie sa vyvíjajú, nie sú nemenné. Hmota sa stále vyvíja. Aj my sme hmota. Zaujíma ma ako a kam tento vývoj môže dospieť. Neurčité je neuzavreté - je v ňom neustály priebeh, pokračovanie. O objektoch, ktoré vytváram, preto rozmýšľam ako o skici, nie definitíve. Zmena sa deje stále, avšak často v tak pomalom tempe, že ju nevieme uvidieť. Skúmať budem akým spôsobom si čas uvedomujeme, kedy o ňom vieme. Ako ho chytáme, zadržiavame, naťahujeme."
#Výstava #Prezentácia
Vstupenky
Clarinet Factory
Clarinet Factory
koncert a jam sessionstreda 23. 9. 2020, 20.00vstupné 8,00 € / 5,00 € (zľavnené pre študentov, seniorov, …)v predpredaji na tootoot.fm alebo v hotovosti na mieste pol hodinu pred koncertomJindřich Pavliš – klarinetLuděk Boura – klarinet, basetový rohVojtěch Nýdl – klarinet, zpěvPetr Valášek – basklarinetKlarinetové laboratórium, kde sa experimentuje s klasickým hudobným vzdelaním a kde sa mieša world music s jazzom či elektronikou s príchuťou minimalizmu. Fenomenálne zoskupenie, ktoré nie je ničím, čo si bežne predstavíme pod klarinetovým kvartetom. Má chuť odvážne improvizovať a otvárať sa všetkým možným žánrom s cieľom zbavovať hudbu prebytočných hraníc.“Nechceme byť iba interpretmi a klarinetistami. V klasike alebo jazzovej hudbe sme interpreti, pri improvizáciách a nových medzižánrových projektoch aj tvorcovia. Spočiatku sme hlavne hrali na klarinety a aranžovali, teraz viac improvizujeme, komponujeme, hráme aj na iné nástroje a spievame. Chceme byť súborom, ktorý má čo povedať — nie múzeom.” (Jindra Pavliš)Kvarteto Clarinet Factory spolupracovalo na albumoch speváčky Lenky Dusilovej (Eternal Seekers, Out of Home) a plodnú spoluprácu tiež nadviazalo s Českým rozhlasom a Českou televíziou. Svojou hudbou prispelo k viacerým filmovým a divadelným projektom. V roku 2008 si ich na svoj prvý pražský koncert vybral svetoznámy vokalista a performer Bobby McFerrin.Koncertom predstavia svoj nový album Pipers (2020), na ktorom opäť posúvajú svoj zvuk niekoľko úrovní vyššie a s hravosťou sebe vlastnou menia zažité chápanie klarinetu a možnosti jeho využitia. Hudba je to nevšedná, ťažko škatuľkovateľná, ale o to podmanivejšia a zaujímavejšia.Po koncerte sa pridajte k jam session a k iniciátorovi našich jazzových večerov – bubeníkovi Jakubovi Kaprálovi – ktorému pomáhame vytvárať a udržiavať priestor pre kvalitný autorský jazz v Žiline. Tak ako zakaždým, pozývame tiež na pódium.
#Music #Koncert
Vstupenky
Viera Čakányová: Frem – Requiem za Homo Sapiens
Viera Čakányová: Frem – Requiem za Homo Sapiens
autorská projekcia filmuutorok 22. 9. 2020, 19.00 vstupné: 5,00 € / 3,00 € (zľavnené pre študentov, seniorov, …)v predpredaji online na tootoot.fm alebo v hotovosti na miesteZažite jedinečnú projekciu dystopickej sci-fi, ktorá mala vo februári premiéru na prestížnom Berlinale, v galerijných priestoroch prázdnej Synagógy. Po projekcii bude nasledovať diskusia s režisérkou, moderuje Matej Sotník z distribučnej spoločnosti Film Expanded.Umelá inteligencia exponenciálne rastie a klimatická kríza je čoraz naliehavejšia a nezvratná. FREM je unikátnym dokumentom, ktorý odráža podobu nového sveta a zobrazuje svet prírody za hranicami ľudského vnímania skutočnosti. Je výsledkom izolovaného nakrúcania v extrémnych podmienkach na Antarktíde. Film skúma túto nádhernú ohrozenú krajinu nezvyčajným spôsobom, vzrušujúco odľudštenou optikou neľudskej entity s vlastným vedomím. Dron sa skúmavo plíži ľadovou rovinou, zvláštne zmätočným spôsobom a opatrne objavuje krajinu Antarktídy. Náhle prerušované fragmenty zvukov či hovoreného slova a roztekajúci sa obraz vytvárajú spolu s tajuplným vizuálnym spracovaním znepokojivú filozofickú reflexiu limitov antropocentrického myslenia.“Viera Čákanyová veľmi dobre vedela, že robí niečo absurdné. Niečo, čo sa nedá pri najlepšej vôli splniť, aj keď si to sama sebe dala ako zadanie. Lenže práve na to máme umenie a najmä film, že sú takým krkolomným pokusom predstaviť si nepredstaviteľné.”(Miloš Krekovič, Denník N)FREM – Viera Čákanyová (CZ, SK) 2019, 73 minHrajú: Martin KovačíkProducentka (CZ): Nina Numakandic, HYPERMARKET FILMKoproducent (SK): Ivan Ostrochovský, Punchart filmsKamera: Tomáš Klein, Viera ČákanyováStrih: Marek Šulík, Viera ČákanyováZvuk: Dominik Dolejší, Miroslav Tóth, Stanislav Abrahámwww.filmexpanded.com
#Kino #Diskusia
Vstupenky
Žilinský literárny festival 2020
Žilinský literárny festival 2020
štvrtok – nedeľa 17. – 20. 9. 2020celý program na www.zlf.skdenné vstupné na diskusie a výstavy 3,00 € / študenti a seniori dobrovoľnédenné vstupné s večerným divadlom a koncertom 5,00 € / zľavnené 3,00 €vstupné na workshopy pre deti 3,00€ / rodičia zdarmapredpredaj online na tootoot.fm alebo v kníhkupectve Artforumštvrtok 17. 9. 202016.00 (Makovického dom)Tvorivé písanie – workshop s Marekom Matuškom.17.30 (Artforum)Otvorenie festivalu a diskusia so švajčiarskou spisovateľkou Danou Grigorcea (Dáma s Maghrebským psíčkom) a prekladateľkou Paulína Šedíková Čuhová, moderuje Katarína Labudová.20.00 (Synagóga – veľká sála)Tanečné predstavenie INDIGO Kataríny Brestovanskej, ktorého predlohou bola ľudová rozprávka Braček Jelenček.piatok 18. 8. 202010.00 (Synagóga – veľká sála)Cena Absynt – súťaž študentov žilinských stredných škôl.10.00 (Rosenfeldov palác)Radničné noviny – novinársky workshop pre žiakov a študentov so šéfredaktorkou Katarínou Gazdíkovou a ďalšími prispievateľmi z Mesta Žilina.12.00 (Synagóga – veľká sála)Najväčšie prozaické chyby s Medziriadkami – tvorivý workshop so Soňou Urikovou pre študentov stredných škol.14.00 (Synagóga – veľká sála)Akadémia veľkých diel – študenti s lektorkou čítajú Stávku A. P. Čechova.14.00 (Synagóga – kaviareň)Debata s Rolandom Oravským, spoluzakladateľom facebookovej stránky Lovci šarlatánov a Matejom Spišiakom so skupiny STRATPOL (Strategic Policy Institute), moderuje Pavol Labuda.16.00 (Synagóga – kaviareň)Počúvaj prekladateľov – diskusia s Michalom Hvoreckým, Tomášom Hučkom, Paulínou Šedíkovou Čuhovou a Barbarou Sigmundovou.16.00 (Nadácia Polis)Genocída Rómov počas 2. sv. vojny – psychiater Péter Hunčík, etnografka a historička z OZ IN MINORITA Zuzana Kumanová, kultúrny antropológ z Ústavu rómskych štúdií Alexander Mušinka aJán Orlovský.18.00 (Synagóga – kaviareň)Počúvaj históriu – mladí historici Jakub Drábik (Fašizmus) a Anton Hruboň (Alexander Mach a Ľudácka čitanka) v diskusii s historikom Kysuckého múzea Adamom Buchtom.20.00 (Synagóga – kaviareň)Koncert Tolstoyssobota 19. 9. 202010.00 – 18.00 (Synagóga – veľká sála)Malý veľký knižný trh – market slovenských a českých vydavateľov dobrých kníh.10.00 (Synagóga – balkón)Animátorský workshop s Martinom Smatanom, autorom oceňovaného animovaného filmu Šarkan.10.00 (Synagóga – kaviareň)Naučme deti počúvať, naučíme ich čítať – Ľudmila Hrdináková a Timea Vráblová a ich prednáška s diskusiou o tom, čo deťom dávajú príbehy.12.00 (Synagóga – balkón)Workshop Kataríny Kosánovej a ilustrátorky Nataše Štefunkovej, ktoré vytvorili dve krásne detské knihy Ako umelci vidia svet a Ako maliari vidia svet.12.00 (Synagóga – kaviareň)Debata Martina Staňa s Čiernymi dierami – Martinom Liptákom, Michalom Tornyaiom a grafickou dizajnérkou Ivanou Palečkovou.14.00 (Synagóga – balkón)Workshop – Činčuláčik.14.00 (Synagóga – kaviareň)Počúvaj tradíciu – debata spisovateliek Aleny Sabuchovej, Kataríny Kucbelovej, Dominky Madro, autoriek kníh Šeptuchy, Svätyňa a Čepiec, moderuje Marta Součková.16.00 (Synagóga – kaviareň)Detské divadlo Fí: Pupo a fazuľka – interaktívne čítanie na motívy knihy Hany Lasicovej.16.00 (Nadácia Polis)Zodpovednosť elít – traja kamaráti Slováci v Prahe sociológovia Pavol Frič a Fedor Gál a psychiater Peter Pöthe.18.00 (Synagóga – kaviareň)Anasoft Litera – debata s piatimi finalistami najprestížnejšej slovenskej literárnej ceny Anasoft litera, moderuje Katarína Labudová.20.00 (Synagóga – kaviareň)Básnici, raperi a muzikanti – Supa, Tomáš Ďurovka, Mirka Ábelová, Jan Těsnohlídek, Mišo Németh.nedeľa 20. 9. 20209.00 (Budatínsky hrad)Výlet s filozofom a matematikom Ladislavom Kvaszom (Prostor mezi geometrií a malířstvím, otázky mu počas prechádzky dáva filozof Pavol Labuda.16.00 (Nadácia Polis)Ján Lajčiak: Mýtoborec s bystrým úsudkom – diskusia o zabudnutom mysliteľovi 20. storočia, Zora Jaurová, Ladislav Kováč, Ondrej Sliacky.výstavy v rámci festivalu, piatok - nedeľa 18. - 20. 9. 2020Čierne diery: 209+ grafík (balkóny Novej synagógy)Martin Smatana: Dobrosaurus (pod balkónmi)
#Music #Divadlo #Diskusia #Workshop #Výstava #Literatúra #Festival #Tanec #Koncert
Vstupenky
Výstavy - Čierne diery a Dobrosaurus
Výstavy - Čierne diery a Dobrosaurus
Dve výstavy 8. - 20. 9. 2020 v Novej synagógeutorok – nedeľa 13.00 – 19.00 (okrem 17. 9. 2020)Čierne diery: 209+ grafíkŠesť rokov cestujú za storočnými továrňami, chátrajúcimi pamiatkami a dokumentujú miesta, ktoré už ďalšie generácie neuvidia. Hovoria si Čierne diery a snažia sa nadchnúť ľudí pre zabudnutú históriu Slovenska. Okrem písania kníh je súčasťou ich aktivít aj tvorba nového mýtu stratených miest, zachytenie pamiatok na autorských grafikách. Sú dielom náhody, produktom japonskej risografickej tlačiarne, ktorá je sama o sebe slepou uličkou tlačových technológií. Zo žiarivých ryžových a sójových farieb vznikajú nové zobrazenia schátraného dedičstva. S tlačovými chybami, ktoré sú zaujímavosťou diela. Do tvorby limitovaných edícií sa dosiaľ zapojilo desiatky autoriek a autorov z prostredia slovenskej ilustrácie, grafického dizajnu, výtvarného umenia a architektúry. S vybočeniami ajk iným podceňovaným stavbám než sú priemyselné pamiatky. Z voľnočasovej aktivity sa stal nečakaný zberateľský fenomén. Z fenoménu konkrétna pomoc na oživenie pamiatok. Všetkých 209 a možno aj 210 grafík nájdete dva týždne na balkónoch Synagógy.www.ciernediery.skMartin Smatana: DobrosaurusDobré skutky ilustrátora a autora animovaných filmov, ktorý ich nekreslí, ale vyrába už niekoľko mesiacov na rezidencii v Synagóge z odpadových textilných materiálov. "Človek, ktorý je odkázaný len na správy z médií postupne nadobúda pocit, že svet sa rúti do záhuby a nič nie je také, ako kedysi. V skutočnosti sa však na svete každý deň udeje aj veľa pozitívnych vecí. Rozhodol som sa preto každý týždeň vybrať jednu dobrú správu zo sveta a vyrobiť k nej veselú ilustráciu. Nebudú to však iba dobré správy globálnych rozmerov, kedy krajina znížila produkciu plastov o 15%, alebo sa zvýšila informovanosť a vzdelanosť obvateľov. Môžu to byť aj malé, povzbudzujúce a úsmevné gestá, napríklad ako keď muž v Japonsku strávil dva roky sadením tisícov kvetov, aby sa jeho slepá žena mohla nadýchať ich vône. Alebo ako sa 85-ročná babka priznala vnukovi, že nikdy nevidela hory. Odvtedy spoločne precestovali 40 000 km cez 38 štátov a navštívili 29 národných parkov. Alebo ako požiarnici rozptýlili preľaknuté dievčatko po autonehode tým, že si od nej nechali nalakovať nechty.” Martin urobil počas koronarezidencie aj z textílií aj animovaný spot pre Bienále ilustrácií Bratislava, aj ten nájdete na výstave.www.martinsmatana.comVýstavy uvádzame v rámci Žilinského literárneho festivalu 2020. Vstupné 3,00€ / študenti a seniori dobrovoľné, online kartou na tootoot.fm alebo na mieste v hotovosti.
#Výstava
Vstupenky
Čierne na bielom: Ako ďaleko má umenie od vedy?
Čierne na bielom: Ako ďaleko má umenie od vedy?
diskusia Pavlíny Fichta Čiernej s dizajnérkou Silviou Jánoškovou štvrtok 16. 7. 2020, 19:00 na terase / v kaviarni vstupné 3,00 € online na tootoot.fm alebo v hotovosti na mieste / študenti, seniori dobrovoľné Čierne na bielom je diskusný a prezentačný večer, v ktorom umelkyňa Pavlína Fichta Čierna predstavuje zaujímavých hostí z oblasti vedy, výskumu a umenia v spojení so širšími sociálnymi a spoločenskými otázkami. V júlovom pokračovaní uvedie dizajnérku a umelkyňu Silviu Jánoškovú, ktorá je aktuálne súčasťou prípravného tímu kandidatúry Mesta Žilina na Európske hlavné mesto kultúry 2026. Môže dnes byť umenie bez vedy a veda bez umenia? V prvom pokoronovom vydaní vám predstavíme konzultantku a dizajnérku Silviu Jánoškovú. Diskusia nebude o kandidatúre na EHMK 2026, dozviete sa, načo je nám výskum v umení a dizajne, ako môžeme prekonať problémy diskusie medzi umením a vedou, ale napríklad i prečo je dôležité robiť občas chyby. Silvia Jánošková je absolventkou Royal College of Art v Londýne, Design Academy v Eindhovene a Interfaculty ArtScience v Hágu. Vo svojej profesionálnej práci sa venuje dizajn výskumu a súvisiacim stratégiám. Pracuje ako konzultantka v oblasti dizajnu služieb, HCI, inkluzívneho dizajnu, healthtech, dizajn výskumu a realitného developmentu. Kurátorsky a produkčne sa venuje projektom, ktoré experimentujú v medzipriestoroch umenia, technológií a politiky. Aktuálne je projektovou a produkčnou manažérkou v rámci tímu kandidatúry mesta Žilina na EHMK 2026.
#Diskusia #Prednáška #Prezentácia
Vstupenky
Kristin Lash & Jakob Grey
Kristin Lash & Jakob Grey
jazz koncert + jam session piatok 10. 7. 2020, 20.00 v kaviarni Novej synagógy vstupné 8,00 /5,00 €, predpredaj na tootoot.fm, predaj na mieste od 19.30 Kristin Lash = Kristína Mihaľová / spev Jakob Grey = Jakub Šedivý / gitara Intímna hudba pre veľké pódiá. Dvojica z najvýraznejších tvárí slovenskej jazzovej scény, ktorá zbiera jedno ocenenie za druhým. V roku 2017 získali ocenenie Objav roka na súťaži Nové tváre slovenského jazzu. Minulý rok vyhrali súťaž mladých talentov Bratislavských Jazzových Dní a taktiež súťaž Jazz Start Up 2019. Boli taktiež nominovaní v ankete Rádia_FM – Radio_Head Awards v kategórii Objav roka 2019, kde získali ocenenie Nadácie Advance Investments. Na Slovensku predskakovali pred svetovými hviezdami ako Stanley Clarke či Candy Dulfer na najznámejších slovenských jazzových festivaloch. Svetová jazzová legenda Dianne Reeves si ich vybrala ako predskokanov jej koncertu v bratislavskom Istropolise. Aktuálne vydávajú svoj debutový album Sleepin` With The Lights On pod pseudonymami Kristin Lush & Jakob Grey a čaká ich sľubná koncertná budúcnosť. Svojou vyzretou autorskou tvorbou jednak oslovujú širokú verejnosť, no priťahujú pozornosť aj hudobných kritikov. V októbri budú otvárať Bratislavské jazzové dni a majú prisľúbenú účasť aj na viacerých významných európskych jazzových festivaloch – napr. na talianskom Fara Jazz Fest, Ascona Jazz Fest, Technopolis Jazz Fest v Aténach a iných. Koncert Kristin Lash & Jakob Grey je druhým, ktorý organizuje náš nový externý kolega, jazzový bubeník Jakub Kaprál. Pred časom vymenil Prahu za rodnú Žilinu, chýba mu tu však rozmanitosť kultúrneho života. Výsledkom je tento cyklus jazzových koncertov spojených s jam sessions. Tak ako minule, po koncerte vás pozývame na pódium. “Kristína a Jakub sú jediní muzikanti, ktorí priniesli do štúdia tlačenku. Normálne Kristína spievala a Jakub si krájal a jedol tlačenku. Ale však nevadí. Ale keď sa o pár dní finalizoval mix, došli so srnčím gulášom. Normálne prišli, dali si bundy na vešiak a začali jesť guláš. Ale však nevadí. Keď som dnes večer jedol makrelu, tak mi napadlo toto: dobrý zvuk vzniká jednoducho – treba mať dobrý song a dobrých muzikantov. Skies je krásny song a Kristína a Jakub sú najtalentovanejší hudobníci, akých som nahrával.” – Erik Horák
#Music #Jazz #Koncert
Vstupenky
Zoltán Agócs: Zákulisie obrazového poľa
Zoltán Agócs: Zákulisie obrazového poľa
výstava, 10. 7. - 23. 8. 2020 streda - nedeľa 13.00 – 19.00 komentované prehliadky s autorom a kurátorom 10. 7. 2020 o 15.00 a 17.00 a 31. 7. 2020 o 17.00 vstupné 3,00€ / študenti, seniori, … dobrovoľné Výstava je výstupom zo dlhodobej rezidencie autora v Sngg. architektúra výstavy: Juraj Gábor kurátor: Ján Kralovič Obraz je paradoxným objektom. Je modelom skutočnosti aj expozíciou subjektívneho prežívania. Je záhybom medzi vnútrom a vonkajškom. Do tohto záhybu – lemu obrazivosti – necháva autor nahliadnuť diváčku/diváka. Možnosť preniknúť okom do záhybu je podmienené hľadiskom. Miestom zotrvania pri pohľade. Hľadisko je modelované podmienkami videnia, dispozitívnom: materiálovými, fyziologickým či psychologickými podmienkami, ktoré utvárajú vzťah medzi pozorovateľkou/pozorovateľom a obrazom. Výstava Zoltána Agócsa Zákulisie obrazového poľa je tematizáciou vyššie naznačených súvislostí. Z hľadiska námetov diel ako aj architektonicko-výstavného riešenia je reflexiou vzťahu diváčky/diváka, obrazu a prostredia (architektonického priestoru). Je úsilím – prostredníctvom média maľby – skúmať možnosti obrazu ako plochy, ktorá odkazuje k priestorovým vzťahom, k stanoveniu pozícií medzi figúrou a pozadím, medzi javiskom a zákulisím. Zoltánova maľba nikdy nezabúda na diváčku/diváka, ktorý pred plátnom stojí. Vystavuje sa pohľadu a zároveň spoluutvára jej/jeho pozíciu. Plátna na rámoch sa v kontexte inštalácie stávajú hranicou, nepriechodnou stenou. Obraz je reprezentáciou priestorových vzťahov v maliarskej ploche, a zároveň je – sám o sebe, ako objekt – hranicou modelujúcou fyzický priestor. Obraz sa stáva súčasťou výstavnej architektúry a sám pre seba vytvára útočisko. Na ozrejmenie genézy výstavy je potrebné začať ešte raz. Na počiatku bol skicár formátu leporela, ktorý autor postupne zapĺňal kresbami. Tie sa stali predlohou k veľkoformátovým plátnam. Leporelo sa zároveň stalo východiskom k výstavnému riešeniu inštalácie. Skicár odkrýva, ako jednotlivé obrazy z cyklu dvadsiatich diel vznikali. Motív následnosti rozvíja autorove chápanie maľby od konštrukcie a tvarovej pevnosti až k destabilizácií obrazových prvkov, k dominancií gestického vyznenia. Cyklus je sledom osobných statusov. Odvíja sa od inšpirácie konkrétnymi umeleckými osobnosťami, k subjektívnejším väzbám a vzťahom k rodinným príslušníkom. Figúra je vsadená do iluzívneho architektonického priestoru. Často sa odvracia od pohľadu diváčky/diváka, je zahľadená do vnútra obrazu. Dôležité sa stáva nielen „javisko“, na ktorom sa postavy pohybujú, ale aj kúty, zákutia, núdzové úniky. Prostredie, ktoré autor utvára a v ktorom sa figúry nachádzajú, nie je nikdy úplne stabilné. Vyznačuje sa krehkou tektonikou, kde začínajú dominovať taktilné a optické vlastnosti maliarskeho materiálu. Zoltánove diela charakterizuje napätie medzi prchavosťou a stálosťou, tekutosťou a pevnosťou. Zámerne sa zdôrazňuje antagonizmus medzi racionalitou a fantazmou, logikou a snom. Rozhodnutie radiť obrazy do previazaného celku, sledu, vytvára alúziu na filmový pás. Plátna pôsobia ako sekvencie, záblesky situácií, ktoré sa kontinuálne prepájajú, prekrývajú. Nemožno ich ale chápať ako rozvíjanie naratívneho príbehu. Nesnažia sa ilustrovať, ale v distribúcií prvkov maľby tematizujú (sociálne) vzťahy. V tomto aspekte má Zoltánova maľba architektonické či scénografické kvality. V ploche uvažuje nad priestorom. Cez kompozičné vzťahy maliarskych motívov uvažuje nad príznakmi. Usporiadaním prvkov maľby autor evokuje stabilitu či labilitu, krehkosť alebo pevnosť medziľudských vzťahov. Dôležitou líniou výstavy je architektonické riešenie (architekt: Juraj Gábor). Chápe obraz nielen ako referenčné dielo – v jeho reprezentačnej funkcií – ale aj ako objekt utvárajúci a modelujúci prostredie, iniciujúci pohyb a hľadanie vlastnej pozície. Usporiadanie inštalácie vytvára architektúru v architektúre. Tvarovanie výstavy nadobúda charakter zlomu v „hladkom“ priestore funkcionalistickej synagógy. Reaguje na jej svetelné podmienky i komunikačné trasy. Paravanové inštalačné radenie umožňuje vytvorenie flexibilnej kompozície, ktorú autor výstavy môže variabilne meniť (počas trvania výstavy dôjde k jej prerušeniu a zmene architektonicko-inštalačného členenia). Architektonické riešenie výstavy je nielen exponovaním diela, ale aj jeho interpretáciou. Determinuje pozíciu návštevníka/návštevníčky a spôsob, akým sa obraz dáva spoznať. Obraz totiž nemusí byť iba niečím, čo sprostredkuje vnímanie sveta autorom, ale aj tým, čo vymedzuje a zvýznamňuje pozíciu diváka/diváčky pred ním. Tým, čo upozorňuje na priestor, ktorý ho obklopuje. Txt: Ján Kralovič Zoltán Agócs (1988, Lučenec) je absolventom Ateliéru Klasických maliarskych disciplín prof. Ľudovíta Hološku na Akadémii umení, Fakulty výtvarných umení v Banskej Bystrici, odboru Maľba (2008 -2012) a Voľné výtvarné umenie (2012 – 2014). V rokoch 2014 a 2018 bol medzi finalistami súťaže Maľba roka. V súčasnosti sa venuje prevažne maľbe, kresbe a grafike. Žije a tvorí v Žiline. Samostatné výstavy (výber): 2019 „ZÁSAH-PRESAH“, Kurátorka: Kristína Orth Minčíková, Galeria Artotéka, Bratislava. 2018 „DOMČEK Z KARÁT“, Kurátor: Juraj Gábor, GMAB Trenčín. 2015 „INÝ SVET“, Kurátorka: Daša Klapitová, Výtvarný ateliér ART Fabrika, Praha. 2015 „KONTRASTNÉ KONTEXTY“, Kurátorka: Daša Klapitová, NMG Lučenec. Kolektívne výstavy (výber): 2020 „OBRAZ“, Kurátor: Božena Juríčková, Ľudovít Hološka, Pálffyho palác, Bratislava. 2019 „PRECHÁDZKA KRAJINOU“, Kurátor: Michal Koss, Mestské múzeum Králiky, ČR. 2018 „MALBA 2018“, Galéria Nedbalka, Bratislava. 2017 „WINTER SELECTION 6“, Kurátor: Mgr. art. Andrej Jaroš, Flatgallery, Bratislava. 2015 „ROZHRANIA“, Kurátor: Juraj Gábor a Daniel Dida, Freshmen’s Gallery, Bratislava. 2015 „SON-DA, MAĽ-BA“, Kurátor: Ľudovít Hološka, Bratislavský hrad, Bratislava. 2015 „YOUNG SLOVAK ART SHOW“, Kurátor: Maroš Ševčovič, Gallery of Modern Art, Rusko. 2014 „MAĽBA 2014“, Galéria Nedbalka, Bratislava. Juraj Gábor (1985, Lučenec) Vizuálny umelec pôvodom z Brezničky vytvára interiérové a exteriérové priestorové situácie, ktoré pozývajú k zažívaniu, pobývaniu a aktívnemu zotrvaniu. Svojimi tvorivými i netvorivými činnosťami sa pohybuje na pomedzí výtvarného umenia, architektúry a bežného života. Ich prostredníctvom motivuje k prehodnocovaniu, učeniu sa, vzájomnému rešpektovaniu inakostí, pozornému načúvaniu a zodpovednosti voči okoliu. Vyštudoval kamenosochárstvo na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach a Intermédiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Posledné tri roky učil a tvorí v Žiline. Ján Kralovič (1984, Bratislava) Pôsobí na Katedre dejín a teórie umenia VŠVU v Bratislave. Pravidelne publikuje v odborných časopisoch recenzné príspevky, odborné texty a vedecké štúdie o neoavantgardnom a súčasnom umení. Príležitostne sa venuje kurátorskej činnosti. V roku 2014 mu vyšla publikácia: Teritórium ulica (Umenie akcie v mestskom priestore v rokoch 1965 – 1989 na Slovensku) a v roku 2017 monografia zameraná na bytové výstavy a umelecké aktivity v období normalizácie pod názvom Majstrovstvo za dverami.
#Výstava
Vstupenky
Slovutný pán prezident / Listy Jozefovi Tisovi
Slovutný pán prezident / Listy Jozefovi Tisovi
diskusia vydavateľstva Absynt s historikmi Madeline Vadkerty a Ivanom Kamencom štvrtok 9. 7. 2020, 19.00 vstupné 3,00€ / študenti, seniori, … dobrovoľné Jediná nádej. Posledná záchrana. Dobrý otec. Aj takýmito slovami sa obracali mnohí slovenskí Židia vo svojich listoch na prezidenta vojnového Slovenského štátu Jozefa Tisa. Očakávali od neho záchranu, milosť, pomoc v ťažkých chvíľach, do ktorých sa dostali po vydaní rozsiahlych protižidovských zákonov. Listy začínali oslovením: „Slovutný pán prezident…“, čo je zároveň tematický názov novej knihy vydavateľstva Absynt. Americká výskumníčka Madeline Vadkerty objavila v Slovenskom národnom archíve plné škatule takýchto listov a rozhodla sa pátrať po ďalších osudoch ich pisateľov. Tieto malé dejiny z rokov 1939 – 1944 spracovala v knihe Slovutný pán prezident s podtitulom Listy Jozefovi Tisovi. „Madeline Vadkerty posunula naše vnímanie a poznávanie procesu holokaustu do novej, u nás dodnes takmer neznámej roviny. Výsledky jej práce patria do kategórie tzv. malých dejín. To znamená, že sa nevenuje problematike holokaustu na Slovensku len v jeho „horných poschodiach“, teda na úrovni oficiálnej vládnej politiky, ale sleduje individuálne osudy a pohnútky jednotlivcov, ktorí sa listami obracali na prezidenta Jozefa Tisa, aby ich oslobodil, teda, aby im udelil výnimku spod krutých dôsledkov protižidovského zákonodarstva,“ píše popredný slovenský historik 20. storočia Ivan Kamenec, ktorý bude ďalším hosťom diskusie. Aké osudy postretli pisateľov týchto listov? O čo v nich žiadali? Kto vôbec mohol získať výnimku? Madeline Vadkerty nám odkrýva tragické príbehy a popritom nás sprevádza aj svojím výskumom, a tak sa celkom prirodzene stávame svedkami otvárania nezahojených bolestivých rán našej nedávnej histórie. Moderátorom diskusie bude riaditeľ Považského múzea v Žiline Michal Jurecký. – – Uvedenie knihy bolo v marci odložené kvôli karanténnym opatreniam.
#Diskusia #Literatúra #Prednáška #Prezentácia #Online stream
Vstupenky
JL turné #3 / BACH & BRAHMS / Jozef Lupták & priatelia
JL turné #3 / BACH & BRAHMS / Jozef Lupták & priatelia
Hostíme u nás tretí zo série koncertov neúnavného hudobníka a organizátora Jozefa Luptáka a jeho priateľov. Na koncerte zaznie program naštudovaný špeciálne pre toto turné, ktoré v lete a na jeseň pokračuje v ďalších slovenských mestách. Počet návštevníkov koncertu v Novej synagóge už konečne nemusíme limitovať, príďte si užiť výnimočnú komornú atmosféru s klasickou hudbou a vynikajúcimi slovenskými hudobníkmi. Program: Johann Sebastian Bach (1685 – 1750): Suita č. 2 d mol BWV 1008 Johannes Brahms (1833 – 1897): Sláčikové sexteto č.1 B dur, op. 18 Účinkujú: Jozef Lupták / violončelo a hostia Marián Svetlík, Andrej Baran / husle Martin Ruman, Daniel Rumler / viola Andrej Gál / violončelo „Celé turné bude o vzťahoch s hudobníkmi, ktorí ma sprevádzajú dlhé roky, a s ktorými máme spoločné cítenie a radosť zo spoločného hrania. Budú taktiež o mojom vzťahu s Bachovými suitami pre violončelo, na každom koncerte zaznie jedna z nich. Toto turné je pre mňa aj zdieľaním mojej vďačnosti s publikom za možnosť tvoriť hudbu. Základom našich koncertov je vždy osobná interakcia a verím, že sa na koncertoch stretneme osobne.” Jozef Lupták www.jozefluptak.com www.konvergencie.sk vstupné: 8,00 € / 5,00 € (zľavnené pre študentov, seniorov, …), predpredaj na tootoot.fm, na mieste polhodinu pred koncertom
#Music #Classical #Koncert
Vstupenky
BARDO / Sisa Fehér & Vladko Mikláš / koncert + jam session
BARDO / Sisa Fehér & Vladko Mikláš / koncert + jam session
Koncert a album plný prírody, takto by sme mohli opísať Bardo, autorský projekt Sisy Fehér a Vladka Mikláša. Komorné, intímno-lyrické piesne so symbolickými textami a neskrývanými folkovými až folklórnymi inšpiráciami. Na rozdiel od albumu, v ktorom prevláda vyprodukovaná rytmika, živým vystúpeniam dodáva šmrnc vyhľadávaný pražský bubeník Petr Nohavica. A bonus navyše, ak si prinesiete vlastný nástroj, po koncerte pozývame zapojiť sa do otvorenej jam session spolu s účinkujúcimi. Bardo Sisa Fehér – spev, basa Vladko Mikláš – gitara, spev Petr Nohavica – bicie Skladateľské duo Sisa Fehér a Vladko Mikláš tvorí autorskú hudbu s moderným zvukom, ktorý vychádza z ich jazzového backgroundu prepleteného s vplyvom slovenskej alternatívy. Lyrické texty sa prihovárajú cez prírodný symbolizmus a napriek tomu, že všetky kompozície sú autorské, dá sa v Barde nájsť istá fiktívna príchuť slovenského folklóru. "Album Bardo Sisy Fehér a Vladka Mikláša je výnimočný hudobný kúsok. I napriek tomu, že nerozumiem slovenskému jazyku, pri počúvaní tejto nahrávky ma emócia v hlasovom prednese a úžasné new-jazz-esque aranže vtiahli do iného sveta. Sisa si zaslúži celosvetovú pozornosť a taktiež ich produkcia je niečo, o čo budú umelci z celého sveta pôsobiaci na indie, jazzovej a fusion scéne usilovať. Nezameniteľné!" (Stephen Budd) Pozývame na živý koncert, ktorý vás prevedie do magického sveta opojných minimalistických a sofistikovaných zvukových plôch, melodických gitarových liniek, basy a Sisiných harmonizovaných melódii. Na rozdiel od albumu, kde sa len striedmo v skladbách objavujú vyprodukované beaty, živé koncerty sprevádza bubeník Petr Nohavica. Koncert Bardo je prvým, ktorý organizuje náš nový externý kolega, jazzový bubeník Jakub Kaprál. Pred časom vymenil Prahu za rodnú Žilinu, ale chýba mu tu pražský živý (nielen) jazzový koncertný ruch. Po koncerte bude nasledovať otvorená jam session - ste vítaní. Vstupné 5,00€ / 3,00€ (zľavnené pre študentov, seniorov, učiteľov), predpredaj na tootoot.fm, predaj na mieste v deň koncertu od 19.30.
#Music #Jazz #Alternative #Koncert
Vstupenky
Blaščák & Havran: “Za boha a za národ” #forever?
Blaščák & Havran: “Za boha a za národ” #forever?
diskusia "moderátorov" Fedora Blaščáka a Michala Havrana streda 10. 6. 2020, 19.00 (na terase Synagógy / v prípade zlého počasia v kaviarni) vstupné: 3,00€ / seniori a študenti dobrovoľné (v hotovosti na mieste alebo kartou online na tootoot.fm) Aj bez fašistov vo vláde sa vo verejnej debate udomácňuje pojem “kultúrnej vojny”. Predobraz budúceho vývoja na Slovensku sa hľadá v Maďarsku a Poľsku. Slabší zvyčajne bijú na poplach prví, položme si však otázku: z akého stanoviska je alarmizums liberálov na mieste? Súčasnú situáciu preberieme v perspektíve vývoja na Slovensku v 90. rokoch, keď konzervatívne a nacionalistické prúdy ovládli slovenskú politiku, keď fašisti neohrozovali spoločnosť v parlamente, ale so zbraňami v rukách bili a ohrozovali ľudí v uliciach. Keď sa nacionalizmus v školstve prejavil neoľudáckym výkladom dejín slovenského vojnového štátu v učebnici dejepisu od historika Ďuricu, alebo tiež v návrhu nútiť žiakov naučiť sa preambulu slovenskej ústavy naspamäť. A v kostoloch na východe krajiny napríklad tlakom na poslovenčovanie grécko-katolíckej liturgie. “Aby sme lepšie rozumeli problémom dneška musíme viac hovoriť o 90. rokoch,” hovorí Fedor Blaščák a pozýva vás na stretnutie a diskusiu o týchto témach spolu s publicistom Michalom Havranom.
#Diskusia #Online stream
Vstupenky
Daniela & Linda Dostálková: Claws not made to shake hands with
Daniela & Linda Dostálková: Claws not made to shake hands with
výstava v Novej synagóge, 3. 6. - 5. 7. 2020 streda - nedeľa, 13.00 - 19.00 vstupné: 3,00€ / študenti a seniori dobrodovoľné Nerovnosť druhov, nežiadúca divokosť prírody a tiež dôsledky romantizovanej asociácie žena-príroda v západnej kultúre patria k problémom, ktoré Daniela & Linda Dostálkové predstavujú vo svojej debutovej sólovej výstave na Slovensku nazvanej (v preklade) Pazúry, s ktorými si nepotrasieš rukou. Výstave, ktorá by z ich pohľadu mohla fungovať aj ako aktivistická kampaň. Sestry-umelkyne sa v posledných rokoch zaoberajú post-humanistickými otázkami, ktorú sú úzko spojené so súčasnou obrazovou reprezentáciou v súvislosti s hnutím welfare (za práva zvierat). Dlhodobo skúmajú stratégie existujúcich kampaní a vizuálny jazyk, ktorý aktivisti používajú. Výstava je zámerne zostaveným celkom, ktorý poskytuje divákovi čo najotvorenejšiu interpretáciu. Hovorí o formách nadvlády alebo o záujme a opatere, odmieta prírodný dualizmus aj patriachálny model myslenia a kultúry. Daniela a Linda Dostálkové fungujú paralelne ako umelecké duo. Obe sestry pôsobia od roku 2016 aj ako kurátorky v PLATO Ostrava. Zastupuje ich varšavská galéria Piktogram. Daniela študovala v rokoch 2004-2006 nové médiá na Akadémii výtvarných umení vo Varšave a v roku 2006 absolvovala ateliér fotografie na Univerzite J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Linda bola od roku 2015 rezidentkou postgraduálneho programu na Jan van Eyck Academy v Maastrichte a v rokoch 2013-14 študovala na Werkplaats Typografie v Arnheme. V roku 2003 absolvovala scénografiu na JAMU v Brne. www.dostalkova.com Post-humanistické otázky venujúca sa zobrazovániu a ochrane živočíšnych druhov sú v ich práci signifikatné. Tému otvorili napríklad vo výstave Heroic vs. Holistic (2017, Plato) v podobe erotickej eko-drámy. Výstava ponúklad post-romantický pohľad na ekológiu z pohľadu obidvoch etík. Vo videoinštálacii Acid Rain & The Labours of Hercules: Capture Slay Obtain Steel (2017) sa tiež zamerali na profesné emočné “strádanie” ekologických pracovníkov, nazvali ho “environmentálnym žiaľom”. Ďalšie video Invasive Species (2018) predstavovalo univerzálnu ideu rovnosti všetkých živočíšnych druhov. Minulý rok v sólových výstavách nazvaných Kampaň a old sinne /reneweth shame sledovali nestabilné pozície necharizmatických druhov a žien v spoločnosti a hľadali medzi nimi prepojenia, v ktorých sa mobilizujú a ukazujú, aké dôsledky má ľudské delenie prírody na peknú a škaredú. V roku 2018 vydali v londýnskom vydavateľstve InOtherWords knihu Hysteric Glamour, ktorá sa zaoberá nutnosťou autentického uchopenia starostlivosti o prírodu, ktorá vyžaduje našu pozornosť.
#Výstava
Vstupenky

Ďakujeme za podporu