Na vlastné oči 2018 – program pre základné aj stredné školy

 

Na Vlastné oči je ponuka výtvarných vzdelávacích programov realizovaných výtvarníkmi. Učiteľov a žiakov pozývame objavovať priestory Novej synagógy a galérie Plusmínusnula, osobne spoznať umenie a architektúru, zažiť nové spôsoby vnímania a uvažovania, a tiež si vyskúšať nové postupy práce, ktoré môžu využiť a rozšíriť vo svojich triedach. Tu je naša aktuálna ponuka na začiatok nového roku.

 

Ako sa objednať na program pre školy v Novej synagóge?
1. Vyberte si z ponuky programov nižšie.
2. Objednajte sa u Lucie Gašparovičovej e-mailom na lucia@novasynagoga.sk alebo telefonicky na 0903607656.
3. Deti MŠ majú voľný vstup, žiaci ZŠ a SŠ 1 € alebo 1 kultúrny poukaz, žiaci ZUŠ a študenti SŠ a VŠ umenovedného zamerania a architektúry voľný vstup.
4. Zašnurujte si topánky, zapnite kabáty a môžete vyraziť.

– –

Aktuálna ponuka lektorských programov na 2018:

Slovo sled
Už ste niekedy sledovali slová? Ako sa správajú doma a ako na verejnosti? Niekedy ľahké neviditeľné vznášajúce sa vzduchom, inokedy ťaživé ako olovené závažie. Nevypovedané, vykričané, prehltnuté, zašepkané, napísané. Koľko slov poznáme a poznáme ich naozaj? Na výstave rozohráme a otestujeme možnosti verbálneho výrazu.

Zamotaný jazyk
Príďte si k nám zamotať jazyk – svalový orgán alebo systém zvukových, lexikálnych a gramatických prostriedkov. Slová tvoriť, vyslovovať, následne zapísať a zviazať do podoby experimentálnej básnickej zbierky.

Tancujúce obrazy
Ak sa môžu hýbať umelci, môžu sa hýbať aj obrazy. Že sa im nechce?  Spoločne ich presvedčíme, preskúmame techniku animácie, vytvoríme ilúziu a rozhýbeme aj najväčších lenivcov.

Antropocén
Jednou z najrozmernejších jám Zeme, ktorá vznikla zásahom človeka, je povrchová baňa v americkom štáte Utah, slúžiaca na ťažbu medi. Povrchová baňa v Binghamovom kaňone je 1,5 km hlboká a 4 km široká, a je to jeden z mála ľudských zásahov do zeme, ktorý je viditeľný z Mesiaca. V galériii sa budeme venovať otázkam vplyvu človeka na prirodzené deje v prírode, a tomu či tento vplyv bude rozpoznateľný v geologickej histórii Zeme. Nová geologická vrstva našej planéty má názov Antropocén. Čo si o tom myslia umelci a či sa dá prežiť iba zo slnečného žiarenia, preskúmame na výstave v galérii Plusmínusnula.

Kriedy bolo veľa
Ako zviera zanecháva stopu v čerstvo napadanom snehu, dym prezradí oheň, omrvinky privedú k chlebíku, pozlátka obvinie čokoládu, krieda napíše na tabuľu slovo. Krieda? ale kde sa vzala a prečo za sebou zanecháva stopu? O rozpoznávaní znakov, o stopách a o tom prečo je krieda biela a je jej veľa.

Socializmus “jedna báseň”
Krajiny východoeurópskeho bloku boli všetky do jednej zasiahnuté ideológiou socializmu. Prečo sa objavila a čo spôsobovala? Kam nasmerovala spoločnosť a jednotlivcov? A ako sa niektorým umelcom darilo vymaniť sa spod jej kontroly? Základnú ”Pravdu” tohto obdobia preskúmame cez optiku výstavy, ktorá naopak ilustruje najmä subkultúrne dobové fenomény.

Hviezdna história Novej synagógy
Modrá, zlatá, žltá, červená a Holywoodska, vraj každý z nás má svoju hviezdu. V pôsobivom historicko-spoločenskom príbehu o našom meste, architektúre a o budove Novej synagógy sa vytvorila poriadna hviezdokopa, – poďme ju spolu rozlúštiť a objaviť v nej svoje miesto.

Všetky programy prispôsobujeme veku a vzdelávacím potrebám skupiny. Dĺžka trvania programov 60 – 90 min

– –

Viac info o programe Na vlastné oči

Keby umenie chodilo do školy, asi by domov nosilo samé jednotky, lebo ho bavia všetky predmety bez výnimky. Umenie nebaví len výtvarná výchova, ale aj fyzika, biológia, matematika, zemepis či filozofia. Vďaka tomu môže reagovať na všetky časti nášho života, môže komunikovať s každým, môže nás učiť a rozširovať naše kritické aj kreatívne myslenie. Umenie so svojimi poznatkami nechce ostať samé uzavreté v galérii, chce komunikovať a spoznávať nových ľudí. Príďte ho navštíviť, srdečne vás privíta.

Naše programy so zameraním na originálne umelecké diela sa vždy priamo prispôsobujú potrebám rôznych vekových kategórií. Berieme do úvahy potreby a skúsenosti študentov, vstupujeme do dialógu a kritickej diskusie a hľadáme aj experimentálne a zmyselné prístupy k umeniu. Práca v malých skupinách umožňuje intenzívny prieskum moderného umenia.

Vo výtvarných vzdelávacích programoch pre materské školy a prvý stupeň základných škôl sa s prihliadnutím na vekovú skupinu zameriavame na cielený rozvoj procesov ako vnímanie, emócie, predstavy, fantázia, jazyk a myslenie. Triedy sa zoznámia s výstavou, ale aj architektúrou na vlastné oči, uši, pocity, ale aj ruky, kedy si v jednotlivých programoch vyskúšajú rôzne výtvarné techniky, ktoré priamo súvisia s výstavou, s tým, kde sa nachádzajú, čo vidia, počujú a cítia. Výsledkom je nová skúsenosť, zručnosť a hlavne zážitok.

V programoch pre druhý stupeň základných škôl a pre stredné školy sa zameriavame na prepojenie umenia s aktuálnymi témami, ktoré študenti riešia v škole, ale aj v bežnom živote. Našou úlohou nie je iba ukazovať, rozprávať a poučovať. Chceme študentov vtiahnuť do deja, počuť ich názor, sledovať ich reakcie a spoločne objavovať fyzicky hmatateľné, ale aj fyzikálne neviditeľné. Subjektivita prežívania dáva priestor rozmanitosti, rozmanitosť zvedavosti a zvedavosť skúsenosti.

– –

Staršie lektorské programy, ktoré vieme v prípade záujmu zopakovať:

Prečo olej na plátne a nie na panvici 
Kde maliari zbierajú farby a prečo ich miešajú na palete a nie v hrnci? Prečo sú niektoré farby teplé a iné zasa studené? Ako je možné, že sa na nás mama hnevá za škvrnu na tričku, ale nie na obraze? A vôbec, môžu sa obrazy prať? To všetko sa dozvieme vo výstave.

Nos medzi očami 
O tvaroch tváre, o odraze svojho obrazu. V zrkadle aj na vodnej hladine. O podobizniach vytesaných do kameňa, vyškrabaných do dreva, namaľovaných, ale aj odfotených. O tom, čo je portrét a prečo je nos medzi očami…

NEviditeľné stopy 
Každý deň, každú hodinu a minútu zanechávame po sebe viac či menej viditeľné stopy. Aj náš nádych a výdych zvíri aspoň prach okolo nás. Niečo sa pohne, premiestni, odtlačí, pokrčí, prehne, buchne. Ceruzka v našich rukách zanecháva stopu na papieri. Chodidlá v snehu zaznamenávajú smer našej cesty. Sústreď sa, otvor oči a pozoruj.

Klobúk a kupola 
Deti vedia veľa o architektúre, poľahky si postavia skrýšu či dom z deky a stoličky. Neprekvapí ich ani dážď, lebo vedia, že každá stavba potrebuje čiapku, aby do nej nenapršalo. Tá naša má nie čiapku, ale priamo klobúk a nie malý, ale rovno 16 metrový. Že to nie je možné? Príďte sa presvedčiť na vlastné oči. Voláme ho kupola a vyrobiť si ho zvládnete aj vy. Malú alebo veľkú ako svet, teda polosvet.

Selfie alebo autoPortrét 
Záujem o portrét existoval v každom období umenia. V minulosti bolo vlastniť svoju podobizeň skôr výsadou významných osobností. S príchodom fotografie sa zhotovenie portrétu stalo lacnejšie, prístupnejšie a rýchlejšie oproti technike portrétnej maľby. Od roku 2000 sa začal objavovať dnes už dobre známy pojem selfie. Aj keď maliarsky portrét a fenomén selfie delia stovky rokov, majú jednu vec spoločnú. Už v staroveku a stredoveku bola väčšina portrétnych malieb idealizovaná a nezakladala sa priamo na skutočnej podobe. Prečo sa na niektorých fotkách na seba nepodobáme? Aký je náš skutočný obraz? Dá sa vôbec zachytiť? A ak áno, koľko času nášho života by sme na to potrebovali.

Rozprávať architektúru 
Architekt Peter Zumthor raz napísal: „Všetci sme sa s architektúrou stretli ešte skôr, ako sme vôbec slovo architektúra poznali. Korene nášho vnímania architektúry ležia v našich ranných skúsenostiach s architektúrou: naša izba, náš dom, naše ulice, naše dediny, naše mesto, naša krajina, to všetko sme poznali skôr, nevedomky, a neskôr sme to porovnávali s krajinou, mestami a domami, ktoré k tým prvým časom pribudli.“ O architektúre vieme možno viac, ako sa odvážime povedať. Reč bude o forme, ale aj funkcii. Tieto pojmy sú s architektúrou až notoricky spojené. Stavba Behrensovej Synagógy by o tom vedela rozprávať svoje a aj chce. S novou fasádou aj funkciou vás zavedie aj do svojho šatníka, kde podobne ako v starých zabudnutých skriniach visia vedľa seba zvoňáky, mrkváče, šušťáky aj nohavice.

 

Stiahnite si celú brožúrku s programom pre školy – Nová_synagóga_Na_vlastné_oči_01_2018

 

 

 

Fotografie Orši Varga sú z tvorivej dielne Nedeľné básnenie k výstave Poézia a performancia / Východoeurópska perspektíva.

– –

 

Čo u nás môžete aktuálne vidieť:

1. Budovu neologickej synagógy od architekta Petra Behrensa, ktorá je považovaná za jednu z najpozoruhodnejších pamiatok modernej medzivojnovej architektúry s celoeurópskym významom. Od roku 1963 je národnou kultúrnou pamiatkou. Budova neologickej synagógy patrí k najkrajším a z hľadiska architektúry najdôležitejším židovským stavbám na Slovensku.

2. Aktuálna výstava

Poézia a performancia. Východoeurópska perspektíva Nová synagóga
22. 12. 2017 – 10. 3. 2018

3. V Galérii Plusmínusnula – menšom výstavnom priestore pre súčasné umenie pri hlavnom vstupe do Novej synagógy:

APART collective spolu s Matej Gavula, Chaosdroid, Lukáš Likavčan: Neustále rastúce horizontálne podzemné stonky – Geopoetika
v časoch antropocénu
15. 12. 2017 – 31. 1. 2018

Mirka Večeřová Bones and Neighbors
9. 2. – 15. 3. 2018