Na vlastné oči – program pre základné aj stredné školy

 

Na Vlastné oči je ponuka výtvarných vzdelávacích programov realizovaných výtvarníkmi. Učiteľov a žiakov pozývame objavovať priestory Novej synagógy a galérie Plusmínusnula, osobne spoznať umenie a architektúru, zažiť nové spôsoby vnímania a uvažovania, a tiež si vyskúšať nové postupy práce, ktoré môžu využiť a rozšíriť vo svojich triedach. Tu je naša aktuálna ponuka na máj a jún 2018.

Ako sa objednať na program pre školy v Novej synagóge?

1. Vyberte si z ponuky programov nižšie.
2. Objednajte sa u Lucie Gašparovičovej e-mailom na lucia@novasynagoga.sk alebo telefonicky na 0903607656.
3. Na vzdelávací program v Novej synagóge majú deti z MŠ, ZŠ aj SŠ voľný vstup vďaka podpore Nadácie Kia Motors Slovakia (ďakujeme!).
4. Zašnurujte si topánky, zapnite kabáty a môžete vyraziť.

– –

Čo u nás nájdete?

1. Budovu neologickej synagógy od architekta Petra Behrensa, ktorá je považovaná za jednu z najpozoruhodnejších pamiatok modernej medzivojnovej architektúry s celoeurópskym významom.

Okrem budovy tu nájdete aj výstavu Dalibora Baču Definitívne nedokončené od 14 .4. – 10. 6. 2018.

2. Galériu Plusmínusnula – výstavný priestor pre súčasné umenie, ktorá sa nachádza v prístavbe pri hlavnom vstupe do Novej synagógy. Každý mesiac v nej nájdete ďalšiu výstavu.

– –

Aktuálne vzdelávacie programy pre školské návštevy:

Domček z karát MŠ – ZŠ 1. stupeň (60 minút)
Určite poznáte rozprávku o troch prasiatkach. Každé z prasiatok si postavilo dom z iného materiálu ale iba jeden bol naozaj pevný a ochránil prasiatka pred vlkom. Bol postavený z tehál a vlkove fúkanie a búchanie labami ho nemohli zrútiť. Naša Nová synagóga je tiež postavená z pevných materiálov a vďaka tomu tu stojí už viac ako 80 rokov a odolala zlému počasiu aj nepriazňam osudu. S najmenšími návštevníkmi si preskúšame ľahkosť, pevnosť ale aj krehkosť materiálov a možno postavíme aj dom.

Klobúk a kupola – MŠ, ZŠ 1. stupeň (60 minút)
Deti vedia veľa o architektúre, poľahky si postavia skrýšu či dom z deky a stoličky. Neprekvapí ich ani dážď, lebo vedia, že každá stavba potrebuje čiapku, aby do nej nenapršalo. Tá naša má nie čiapku, ale priamo klobúk a nie malý, ale rovno 16 metrový. Že to nie je možné? Príďte sa presvedčiť na vlastné oči. Voláme ho kupola a vyrobiť si ho zvládnete aj vy. Malú alebo veľkú ako svet, teda polosvet.

Neviditeľná príťažlivosť – ZŠ (60 minút)
Legenda hovorí, že jednému mladému mužovi menom Isaac Newton padlo na hlavu jablko, aby si uvedomil, že na všetky veci pôsobí akási sila, ktorá ich priťahuje k zemi. Neviditeľná príťažlivá sila, ktorá hádže jablká o zem, rozbíja starožitné taniere. Nedovolí nám lietať, ale aj vďaka nej sa možme pohodlne usadiť v kresle. Príďte s nami preskúmať, ako táto sila menom gravitácia vyčíňa v galérii, a že príťažlivá nemusí byt iba Zem ale aj umenie.

Hodina fyziky – ZŠ (90 minút, max. počet 15 študentov)
Valenie je taký pohyb telesa pozdĺž povrchu druhého telesa, pri ktorom sa obe telesá neustále dotýkajú a valiace teleso sa otáča okolo okamžitej osi danej dotykovou priamkou v povrchu druhého telesa. Čóó? To bude nejaký fyzikálny zákon. Skúsme si ho objasniť na pohybe rotačného telesa, gule po naklonenej rovine. To znie ako nuda. Nuda? Tak to ste ešte nevyskúšali vyrobiť si gulôčkovú dráhu v priestore synagógy s polguľovou strechou, plnou krehkého umenia od Dalibora Baču. Bude to napínavé a možno to aj spadne.

Rozprávať architektúru – ZŠ 2. stupeň, SŠ (60/90 minút)
Architekt Peter Zumthor raz napísal: „Všetci sme sa s architektúrou stretli ešte skôr, ako sme vôbec slovo architektúra poznali. Korene nášho vnímania architektúry ležia v našich ranných skúsenostiach s architektúrou: naša izba, náš dom, naše ulice, naše dediny, naše mesto, naša krajina, to všetko sme poznali skôr, nevedomky, a neskôr sme to porovnávali s krajinou, mestami a domami, ktoré k tým prvým časom pribudli.” O architektúre vieme možno viac, ako sa odvážime povedať. Reč bude o forme, ale aj funkcii. Tieto pojmy sú s architektúrou až notoricky spojené. Stavba Behrensovej Synagógy by o tom vedela rozprávať svoje a aj chce. S novou fasádou aj funkciou vás zavedie aj do svojho šatníka, kde podobne ako v starých zabudnutých skriniach visia vedľa seba zvoňáky, mrkváče, šušťáky aj nohavice.

Hviezdna história Novej synagógy
Modrá, zlatá, žltá, červená aj holywoodska, vraj každý z nás má svoju hviezdu. V pôsobivom historicko-spoločenskom príbehu o našom meste, architektúre a o budove Novej synagógy sa vytvorila poriadna hviezdokopa. Poďme ju spolu rozlúštiť a objaviť v nej svoje miesto.

– –

Viac info o programe Na vlastné oči

Keby umenie chodilo do školy, asi by domov nosilo samé jednotky, lebo ho bavia všetky predmety bez výnimky. Umenie nebaví len výtvarná výchova, ale aj fyzika, biológia, matematika, zemepis či filozofia. Vďaka tomu môže reagovať na všetky časti nášho života, môže komunikovať s každým, môže nás učiť a rozširovať naše kritické aj kreatívne myslenie. Umenie so svojimi poznatkami nechce ostať samé uzavreté v galérii, chce komunikovať a spoznávať nových ľudí. Príďte ho navštíviť, srdečne vás privíta.

Naše programy so zameraním na originálne umelecké diela sa vždy priamo prispôsobujú potrebám rôznych vekových kategórií. Berieme do úvahy potreby a skúsenosti študentov, vstupujeme do dialógu a kritickej diskusie a hľadáme aj experimentálne a zmyselné prístupy k umeniu. Práca v malých skupinách umožňuje intenzívny prieskum moderného umenia.

Vo výtvarných vzdelávacích programoch pre materské školy a prvý stupeň základných škôl sa s prihliadnutím na vekovú skupinu zameriavame na cielený rozvoj procesov ako vnímanie, emócie, predstavy, fantázia, jazyk a myslenie. Triedy sa zoznámia s výstavou, ale aj architektúrou na vlastné oči, uši, pocity, ale aj ruky, kedy si v jednotlivých programoch vyskúšajú rôzne výtvarné techniky, ktoré priamo súvisia s výstavou, s tým, kde sa nachádzajú, čo vidia, počujú a cítia. Výsledkom je nová skúsenosť, zručnosť a hlavne zážitok.

V programoch pre druhý stupeň základných škôl a pre stredné školy sa zameriavame na prepojenie umenia s aktuálnymi témami, ktoré študenti riešia v škole, ale aj v bežnom živote. Našou úlohou nie je iba ukazovať, rozprávať a poučovať. Chceme študentov vtiahnuť do deja, počuť ich názor, sledovať ich reakcie a spoločne objavovať fyzicky hmatateľné, ale aj fyzikálne neviditeľné. Subjektivita prežívania dáva priestor rozmanitosti, rozmanitosť zvedavosti a zvedavosť skúsenosti.

 

Stiahnite si celú brožúrku s programom pre školy:

Nová_synagóga_Na_vlastné_oči_máj_jún_2018

– – –

Fotografie Orši Varga sú z tvorivej dielne Nedeľné básnenie k výstave Poézia a performancia / Východoeurópska perspektíva, ktorá sa skončila v marci 2018. Ďalšie fotografie z toho, čo sa u nás deje, nájdete v obsiahlom fotoarchíve na www.flickr.com/novasynagoga.